Cino

Çevre yolu, Campagna, İtalya, 1309

Ah! Üç şehirde şarkı söylemiştim kadınlara,
Ama hepsi bir;
Ve güneşin şarkısını söyleyeceğim.
Dudaklar, sözcükler, ve tuzağa düşürürsün onları,
Rüyalar, sözcükler, ve mücevherler misalidir onlar,
Eski ilahın garip büyüsü,
Kuzgunlar, geceler, baştan çıkarma:
Ve yoktur onlar;
Şarkının ruhları olurlar.
Gözler, rüyalar, dudaklar, ve biter gece.
Bir kez daha yolda olmak,
Onlar değiller.
Bir zaman rüzgâra yazılmış
Nağmemize aldırmazlar kulelerindeyken,
Rüyalarındayız gene de ve iç çekip
Derler ki: “Cino,
Kırışık gözleriyle, tutkuludur Cino,
Tez kopan kahkasıyla, şen şakraktır Cino,
Cüretkârdır Cino, kinayeli söz ustası.
Kırılgandır Cino, gün ışığında eski yolları aşan
Oymağının en güçlüsüdür,
Lavtasıyla birlikte Cino burada olur muydu?”

Yılda bir iki kere –
Belli belirsiz mırıldanırlar böylece:
“Cino mu?” “A, e, Cino Polnesi
Şu şarkıcıyı kast etmiyor musunuz?”
“Ah, evet, yolumuzdan geçmişti bir kere,
Edepsiz bir akrandır, ama …
(Ah şu avarelerin hepsi de aynıdır),
İllettirler! Bunlar kendi şarkıları mı?
Yoksa söylediği şarkılar başkalarının mı?
Fakat -siz-, Efendim, sizin şehirde durum nedir?”

Fakat sizin “Efendim” demeniz, Tanrı bağışlasın sizi!
Ve bütün bildiğimi biliyordunuz, Efendim, siz
Ülkesiz Cino idiniz, tıpkı benim gibi,
Ey Sinistro.

Üç şehirde şarkı söylemiştim kadınlara,
Ama hepsi bir.
Güneşin şarkısını söyleyeceğim.
… eee? … çoğunlukla gri gözlüydüler,
Fakat hepsi bir, güneşin şarkısını söyleyeceğim.

“Pollo Phoibee, yaşlı teneke tava, sen
Zeus’un koruduğu günü süslersin,
Çelik mavisi kalkan, ve üstümüzdeki gök
Işıldasın keyifle senin amirin için!

Pollo Phoibee, yolumuzda
Senin kahkahan dönüşür bizim Wander-lied’imize;
Parlaklığını sunarak koru bizleri.
Bulut ve yağmur damlaları gelir, kaçışıp gideriz!

Her daim yeni yapılmış yol ararsın
Güneşin bahçeleri için …”

Üç şehirde şarkı söylemiştim kadınlara,
Ama hepsi bir.
Göğün mavi sularındaki
Beyaz kuşların, göğün denizini köpüklendiren
Bulutların şarkısını söyleyeceğim.

Ezra Pound (1885-1972)

Çeviren: İsmail  Haydar Aksoy